Johannes de Doper

De noodzaak van echte bekering!

Dit bericht is geplaatst op 03-07-2024

Johannes de Doper

 

De Joden uit de tijd van Jezus waren erfgenamen van een Oude Testament boordevol beloften, en het zijn de beloften van het Oude Testament die de achtergrond vormen voor het hele Nieuwe Testament. Beloften zoals die aan Abraham in Genesis 15, dat zijn nakomelingen een speciaal volk voor God zouden zijn. De beloften van Joël 2 en de komende Dag des Heren. Een dag waarop God zijn koninkrijk zou vestigen. Jesaja’s belofte van een toekomstige verlossing. Een verlossing waar we ons op moeten voorbereiden. De beloften van Ezechiël 36, waarin Gods Geest over heel Zijn volk wordt uitgestort. En zelfs als je naar het boek Maleachi en kijk naar de laatste twee verzen in het Oude Testament, zie je dat ook dit eindigt met een belofte. Maleachi zegt in 4:5: " Zie, Ik zend tot u de profeet Elia, voordat de dag van de HEERE komt, die grote en ontzagwekkende dag. Hij zal het hart van de vaders tot de kinderen terugbrengen, en het hart van de kinderen tot hun vaders, opdat Ik niet zal komen en de aarde met de ban zal slaan."  Al deze beloften vormen samen de achtergrond voor Jezus’ bediening.

 

Nadat Maleachi was geschreven, wachtte het Judaïsme. In feite wachtte het meer dan 400 jaar van profetische stilte waarin God niet sprak. Dan, omstreeks 27 n.Chr., komt een figuur met de naam Johannes, die bekend werd als Johannes de Doper, op het toneel. We lezen hierover in het boek Mattheüs, hoofdstuk 3. In de eerste zes verzen lezen we: " In die dagen trad Johannes de Doper op en hij predikte in de woestijn van Judea, 2 en zei: Bekeer u, want het Koninkrijk der hemelen is nabijgekomen. 3 Want deze is het over wie gesproken werd door de profeet Jesaja toen hij zei: De stem van een die roept in de woestijn: Maak de weg van de Heere gereed, maak Zijn paden recht. 4 Deze Johannes had kleding van kameelhaar en een leren gordel om zijn middel; zijn voedsel was sprinkhanen en wilde honing 5 Toen liep Jeruzalem, heel Judea en heel het land rondom de Jordaan naar hem uit, 6 en zij werden door hem gedoopt in de Jordaan, terwijl zij hun zonden beleden.’

 

 Nu droeg Johannes een kledingstuk van kameelhaar en een leren riem om zijn middel. Zijn eten bestond uit sprinkhanen en wilde honing. En in Jeruzalem en heel Judea en de hele regio rond de Jordaan gingen ze naar hem toe en ze werden door hem gedoopt in de rivier de Jordaan, terwijl ze hun zonden beleden Lukas 1:80 dat Johannes feitelijk in de wildernis opgroeide en zijn bediening in de wildernis begon als een bewuste vervulling van Jesaja's profetie dat er iemand zou zijn "die in de wildernis zou roepen dat zij zich moesten klaarmaken voor de komende Koning." Zijn eten getuigt van een eenvoudige levensstijl en toch is zijn kleding een bewuste vervulling van de belofte in Maleachi, omdat we lezen hoe hij de mensen moest voorbereiden op de komst van het Koninkrijk der Hemelen, het Koninkrijk van God, Gods koninklijke regering; en hij moet hen voorbereiden door hen op te roepen zich van hun zonden te bekeren.

 

Het is echt moeilijk om het niveau van opwinding dat Johannes zou hebben gecreëerd te onderschatten. Meer dan 400 jaar stilte, al deze beloften, al dit verlangen in het Joodse hart naar de komst van Gods Koninkrijk, en plotseling is hier de man die op Elia lijkt, die zich als Elia gedraagt, en verklaart dat hij de vervulling is. Van Maleachi ‘s profetie en dat het Koninkrijk van God vlak om de hoek ligt. Het is geen wonder dat heel Jeruzalem en Judea uittrokken om zich door hem te laten dopen. Het is waarschijnlijk moeilijk om de opwinding die Johannes veroorzaakte te onderschatten. Het is waarschijnlijk ook moeilijk voor ons om het conflict te begrijpen dat de boodschap van Johannes zou hebben veroorzaakt, vooral met de religieuze leiders. De eenvoudige mensen schijnen het prima te hebben geaccepteerd, maar er ontstond een ernstig conflict met de religieuze leiders terwijl Johannes predikte en doopte. Omdat zijn boodschap was: 'Bekeert u en laat u dopen', en de religieuze leiders zouden hebben geantwoord: 'Bekeert u zich, waarvan? Wij hebben niets om ons van te bekeren; wij zijn kinderen van Abraham.” Gods koninkrijk, zo geloofden zij, behoort toe aan alle Joden, ongeacht hun zonde of gebrek aan zonde, geloof of gebrek aan geloof. De Joodse leiders zouden hebben gereageerd: “We hoeven ons niet voor te bereiden. We waren voorbereid toen we als Jood geboren werden, toen we als nakomelingen van Abraham geboren werden.” 

 

Vanaf dag één was het bij deze mensen ingebakken dat heel Israël gezegend zou worden, behalve misschien de meest zondige mensen, en dat dan alle heidenen gestraft zouden worden. Dus samen met de opwinding van alle mensen die naar Johannes luisterden en gedoopt werden, zou er een ongelooflijk conflict zijn ontstaan tussen Johannes en de religieuze leiders; de schriftgeleerden, de Farizeeën en de Sadduceeën.

 

De doop van Johannes

 

Een deel van het conflict had zeker te maken met de betekenis van de doop van Johannes. Er is veel discussie hierover, maar de meeste mensen vinden het prettig om te zien dat de doop van Johannes gebaseerd is op wat de ‘proselietendoop’ wordt genoemd. Een proseliet is eenvoudigweg een bekeerling. Dus als u een heiden was, zou u zich bekeren als u een Jood werd. We weten dat er drie dingen zijn die heidenen moesten doen om te bekeren, om een Jood te worden. Ze moesten een geschenk aan de tempel doen, ze moesten besneden worden en daarna moesten ze gedoopt worden. Het is de betekenis van de proselietendoop die ons helpt het conflict met de doop van Johannes te begrijpen. De Joden leerden dat toen je een heiden was en je bekeerde om een Jood te worden, je bij je doop aan je oude leven als heiden stierf. Dat oude leven hield op te bestaan. Het was niet meer en je ging feitelijk een nieuw leven binnen. Een nieuw leven als Jood. 

 

En in feite was de kloof tussen niet heiden zijn en jood zijn zo sterk dat we verhalen lezen over heidenen die schulden hadden en zich bekeerden zodat ze hun schulden niet hoefden terug te betalen. Ze zeiden: “Hé, die persoon bestaat niet meer. Die heiden is verdwenen. Ik ben een Jood. Ik ben opnieuw begonnen.” Het illustreert wel hoe groot de breuk was die er was in de proselietendoop tussen wie ze waren als heiden en dat hun leven voorbij was, en een duidelijke breuk en vervolgens een Jood werden en een nieuw leven begonnen. Dat is hoogstwaarschijnlijk de achtergrond van de doop van Johannes. 

 

Toen Johannes verklaarde dat mensen gedoopt moesten worden, zouden ze dit zeker begrepen hebben. De doop van Johannes was een verklaring dat Joden zich in precies dezelfde positie bevinden als heidenen. Het feit dat ze Joods zijn, betekent niet dat ze automatisch aanvaardbaar zijn voor God, en dat etnische afkomst geen garantie is voor verlossing.

 

Johannes' conflict met de Joodse leiders

 

Je begrijpt waarom dat in strijd zou zijn met de schriftgeleerden en de Farizeeën. Als ik het op een andere manier zou kunnen zeggen; God heeft geen kleinkinderen, God heeft alleen kinderen. Er is geen gezinsabonnement. Niemand komt het Koninkrijk van God binnen vanwege zijn ouders. God heeft geen kleinkinderen; wij zijn allemaal kinderen. Dat was waar de verklaring van de doop van Johannes over ging. In de verzen 7 tot en met 10 zien we het daadwerkelijke conflict tussen Johannes en de Joodse leiders, "maar toen hij veel Farizeeën en Sadduceeën zag komen voor de doop, zei hij tegen hen: 'Jullie adderengebroed!' Wie heeft jullie gewaarschuwd om te vluchten voor de komende toorn? Draag vrucht in overeenstemming met berouw en durf niet tegen jezelf te zeggen: 'Wij hebben Abraham als onze vader.' Want ik zeg je dat God uit deze stenen kinderen kan verwekken voor Abraham. In het Aramees klinken de woorden bijna identiek. Zelfs nu wordt de bijl aan de wortel gelegd Daarom worden de bomen die geen goede vruchten dragen, omgehakt en in het vuur geworpen."

 

Zie je, Johannes twijfelt aan de oprechtheid van hun berouw. Hij zegt: ‘Ik geloof je pas als ik de vruchten van je bekering zie. Want als je echt berouw hebt, zul je goede vruchten in je leven zien. Als je werkelijk berouw hebt, zul je een beweging in de richting van gehoorzaamheid zien, een beweging in de richting van heiligheid. En in de parallelle passage in Lukas 3 specificeert Lukas hoe dit er voor mensen uitziet. Dan zegt John, anticiperend op het bezwaar waarvan hij zeker weet dat het zal komen: “Oh trouwens, jouw etnische afkomst betekent niets! God heeft jou niet nodig om zijn beloften aan Abraham te vervullen; uit deze stenen kan hij kinderen voor Abraham maken. Hij heeft je niet nodig!’ Hij trekt de oprechtheid van hun berouw in twijfel, omdat hun berouw zich niet in hun leven manifesteerde. 

 

Zie je, deze dingen hangen met elkaar samen, want als de Joodse leiders werkelijk de betekenis van de doop van Johannes zouden begrijpen, dan zou hun berouw reëel zijn geweest. De Joodse leiders denken echter dat zij God onder meer iets van hun etnische erfgoed te bieden hebben. Omdat ze met hun handen vol naar God komen, omdat ze denken dat ze iets kunnen doen om gunst bij God te verdienen, om Zijn welbehagen te verdienen, en dat aan Hem voor te leggen; “Nou, ik ben tenslotte een Jood.”; dan is hun berouw niet echt, omdat ze werkelijk denken dat ze niets hebben om zich van te bekeren. 

 

Maar Johannes begrijpt dat echte bekering begint met een nauwkeurige beoordeling van onze zondige toestand. Johannes begrijpt dat bekering begint als jij en ik met lege handen tot God komen en zeggen: ‘Ik heb U niets te bieden. Ik heb niets te geven in ruil voor mijn ziel.” En als je met open, lege handen tot God komt, dan is bekering echt. Het verandert niet alleen je hart, maar ook je leven en je leven begint vruchten af te werpen en je begint te groeien naar heiligheid.

 

Als ik het op een andere manier zou kunnen zeggen, zou ik het op deze manier zeggen. Er is geen plaats voor Bijbels berouw dat wordt gevolgd door voortdurende zonde. Tegen de persoon die beweert een bekeringservaring te hebben gehad en wiens leven geen verandering laat zien, en hij denkt dat dit in orde is, roept Johannes ook tegen die persoon uit: ‘Breng vrucht in overeenstemming met de bekering!’ En als er geen vrucht is, dan zegt Johannes dat Gods bijl van het oordeel je aan de voeten zal afsnijden en dat je in het vuur van het oordeel zult worden geworpen! Nu kan ik me voorstellen dat wat door de hoofden van sommigen van jullie raast is: “Waar is de genade? Waar is de goddelijke kracht om dit soort dingen te doen? Ik bedoel, zeg je dat je je verlossing kunt verliezen? 

 

Ik weet dat er een neiging bestaat om naar comfortabelere oorden te gaan als we zulke passages zien, maar ik zou je willen aanmoedigen om deze passage voor zichzelf te laten spreken. Deze passage is net zo waar als Romeinen 8:38-39: "Ik ben ervan overtuigd dat noch leven noch dood, noch hoogte noch diepte, noch iets in de hele schepping mij kan scheiden van de liefde van God in Christus Jezus." Dat is waar! Maar Raad eens? Zo ook dit. Bekering moet zich uiten in een veranderd leven. Niets kan mij scheiden van de Liefde van God; niemand kan mij uit de hand van de Vader rukken.

 

We kunnen het ons niet veroorloven om naar deze kant van de theologische twijfel te gaan en dit helemaal te negeren. Want dan werkt de waarschuwing niet. Dit is één reden waarom we beven voor God, nietwaar? Wij beven voor God, zoals 1 Petrus 1 zegt, dat ook hij een God van het oordeel is. Hij is een God van liefde en genade. Hij is een God van oordeel en hij roept op tot oprecht berouw, dat tot uiting komt in ons leven. Er is geen plaats voor bijbels berouw dat wordt gevolgd door voortdurende zonde. Het bestaat eenvoudigweg niet in de Schrift. Bij Johannes bestaat dat zeker niet.

 

John bereidde de weg voor een ander voor

 

Johannes vervolgt vervolgens in de verzen 11 en 12 en benadrukt dat hij slechts een voorbereider is. Hij bereidt alleen de weg voor iemand anders. Dan zegt hij: ‘Ik doop jullie met water ter bekering, maar Hij die na mij komt, is machtiger dan ik, wiens sandalen ik niet waardig ben om te dragen. Hij zal je dopen met de Heilige Geest en vuur. Hij heeft zijn wan in zijn hand en hij zal zijn dorsvloer schoonmaken en zijn tarwe in de schuur verzamelen, maar het kaf zal hij verbranden met onuitblusbaar vuur.’ Johannes zegt: “Ik ben de vervulling van Jesaja’s profetie, maar wij moeten de weg bereiden voor de komst van de Koning. Ik ben de vervulling van Maleachi; Ik ben de Elia-figuur die de voorbereider is. 

 

Johannes zegt dat er twee soorten mensen op deze wereld zijn. Er zijn mensen die begrijpen dat ze God niets te bieden hebben. Niets, inclusief hun etniciteit. Ze komen met open, lege handen tot God, en dit zijn de mensen die zich aan de doop van Johannes hebben onderworpen. Ze hebben werkelijk berouw en die verandering van hart heeft hun leven beïnvloed en ze dragen vrucht en ze worden Gods tarwe, verzameld in Zijn schuren. Dit zijn mensen die Gods beloofde Heilige Geest hebben ontvangen; de vervulling van de profetie van Ezechiël en dat zien we in Handelingen 2 met Pinksteren. Dit zijn mensen die de Heilige Geest hebben ontvangen en de Heilige Geest wordt het middel van verandering en garandeert dat het proces van heiliging, het proces van vrucht dragen, zal beginnen. En het vuur dat de Heilige Geest vergezelt is een zuiverend en louterend vuur.

 

Maar er is een tweede soort mensen op deze wereld: zij die denken God iets te bieden te hebben. Dit zijn mensen die tot God komen met hun etniciteit en andere dingen in hun handen, die weigeren zich te onderwerpen aan de doop van Johannes. Dit zijn mensen die, omdat ze denken dat ze Gods gunst kunnen verdienen, niets hebben om zich van te bekeren, er geen vrucht in hun leven is en een boom worden die wordt omgehakt. Ze worden kaf dat verbrand wordt, en ze worden in het vuur van het oordeel geworpen. Dit zijn mensen die Gods Geest niet ontvangen en het vuur dat de Heilige Geest vergezelt, is in dit geval een vuur dat vernietigt. 

 

Er zijn twee soorten mensen op deze wereld: zij die met lege handen komen, en zij die, zo denken als zij, met iets in hun handen komen om God aan te bieden. Merk op dat er geen derde optie is. Er is geen derde persoon die denkt dat het oké is om zich te bekeren, dat hun leven niet verandert, en dan zeggen: “Dat is oké, misschien niet beter, maar dat is oké.” Johannes zegt: ‘Als uw berouw echt is, zal het vrucht voortbrengen. En als de vrucht niet in ons leven wordt voortgebracht, dan zijn we bomen die zijn omgehakt en vernietigd door het vuur van het oordeel; wij zijn kaf dat verbrand wordt met onuitblusbaar vuur. Dat is wat de Bijbel zegt. Dat is wat Johannes de Doper zegt. 

 

Het is een vreemd Nederlands fenomeen dat deze derde optie, dat het oké is om berouw te hebben dat niets verandert in iemands leven, al zo lang wordt gepredikt als dat het geval is, maar de tijd is nu dat het moet stoppen. Dat alles wat God wil een moment van positieve wil is en dat jij je “Ga uit de hel vrij”-kaart hebt, bestaat gewoon niet in de Bijbel! Dit is een vreemd Nederlands fenomeen en het is niet waar. Er zijn slechts twee soorten mensen in de wereld, er zijn er niet drie. Interessant is dat wanneer Jezus op het toneel verschijnt in Mattheüs 4:17, hij dezelfde boodschap komt prediken en Zijn discipelen dezelfde doop komen dopen. 

 

Wat waar is voor Johannes, geldt ook voor jou en voor mij. Voor ons allemaal, ons evangelisch erfgoed, ons erfgoed van Johannes de Doper, moet nu herhaald worden. Het moet in Nederland worden herhaald. Onze evangelische erfenis van Johannes de Doper moet verkondigen dat het niet genoeg is om als Nederlander geboren te worden! Het is niet genoeg om geboren te worden in een blank, Nederlands gezin uit de middenklasse. Het is niet genoeg om geboren te worden in een gezin waar ouders naar de kerk gaan! Ieder van ons is een zondaar. Ieder van ons is gescheiden van onze Schepper. Ieder van ons is op zichzelf onaanvaardbaar voor Hem. We hebben niets in onze handen, en ieder van ons moet zich individueel bekeren. Ieder van ons moet zich individueel tot Jezus wenden. God heeft geen kleinkinderen en mijn eeuwige bestemming heeft niets te maken met mijn ouders. Het is een kwestie tussen God en mij. Het is niet genoeg om als Nederlander geboren te worden, net zoals het niet genoeg is om als Jood geboren te worden.

 

Ten tweede eist Johannes de Doper dat we begrijpen dat bekering meer inhoudt dan het opsteken van een hand of het uitspreken van het zondaarsgebed. Een werkelijk berouwvol hart komt altijd tot uiting in een veranderd, bekeerd leven. Ik hou van het verhaal van de dief aan het kruis. Ik denk dat dit een van de sterkste veranderingen in iemands leven is die mogelijk is. Hij hangt daar, bijna dood. Hij kijkt naar een andere persoon die naast hem hangt, bijna dood. Ik moet geloven dat Jezus tijdens die uren met hem sprak. Ik weet niet waarom hij na drieënhalf jaar praten zijn mond zou houden. Ik geloof dat Hij de dief aan het kruis heeft bekeerd. Dus de dief hangt daar en kijkt naar een persoon die bijna dood is en de dief zegt: "Denk aan mij als U in Uw koninkrijk komt." Wauw! Levens veranderen niet méér dan dat, toch? 

 

Daarom zegt onze geloofsverklaring wat er staat. Gods wil voor iedere gelovige is zijn heiliging ,1 Thessalonicenzen. Het is de noodzakelijke en zekere vrucht van de verlossing, maar toch geen verdienste; het is alleen God die redt. Door het werk van de Geest worden heiligen geroepen en in staat gesteld een leven van heiligheid te leiden. Een werkelijk berouwvol hart zal zich, zo zegt de Bijbel, altijd laten zien in een veranderd leven. En als we geen vrucht voortbrengen die past bij bekering, dan hebben we de beloofde verlossing van Jesaja niet ontvangen. 

 

We hebben Gods beloofde Geest niet ontvangen en we zijn het Koninkrijk van God niet binnengegaan. Ik denk niet dat Johannes het duidelijker kan zeggen. Als we ons werkelijk bekeren, zal ons goddelijke verdriet leiden tot het najagen van God, omdat de Heilige Geest ons gegeven wordt als een aanbetaling, als garantie voor de erfenis die in de hemel op ons wacht, en Hij is de bemiddelaar van verandering. Het vuur van de Heilige Geest zal beginnen te verfijnen. Het zal dingen gaan fixeren, kneden en in beweging brengen, en onze levens zullen beginnen te veranderen en wij zullen, bekrachtigd door deze Geest, Gods tarwe worden die in Zijn schuur wordt verzameld. Dat is de Bijbelse leer van bekering. Mogen wij een werkelijk berouwvolle kerk zijn.

 

Laten we bidden: Vader, ik weet dat het in mij zit, ik weet zeker dat het in veel mensen zit, dat wanneer we passages als deze zien, we naar de vloeiende, zachte en geliefde passages willen rennen. Dat zijn goede passages en we zijn dankbaar dat ze er zijn. Wij zijn dankbaar, Vader, dat wanneer u ons roept, u ons ook kracht geeft en dit is niet iets dat we alleen doen, het is niet iets dat we verdienen, maar het ligt allemaal in uw macht. Toch, Vader, moge de boodschap van Johannes de Doper heel, heel waar klinken. Moge het nooit verwaterd worden omdat het oncomfortabel is. Mogen wij in ons eigen leven en in het leven van ons gezin en in het leven van de mensen om ons heen begrijpen dat mensen die werkelijk berouw hebben, niet alleen een verandering van hart, maar ook een verandering van leven zullen ondergaan. Wij zijn niet de rechter. Wij kennen de waarachtigheid, de oprechtheid niet; dit zijn Uw beslissingen. Toch mogen wij Uw maatstaven begrijpen, dat ons berouw de vrucht moet voortbrengen die passend is voor berouw. Mogen wij onbeschaamd Uw evangelie verkondigen aan iedereen die we tegenkomen. In Jezus Naam, Amen

 

Bekering houdt zowel bekentenis als belijdenis in. Belijdenis van onze zonden; dat we niets te geven hebben in ruil voor onze ziel, en dan de geloofsbelijdenis dat Jezus ons iets in handen heeft gegeven; de dood van Jezus Christus aan het kruis, en het geloof daarin is de vergeving van onze zonden. En dan begint het louterende werk van de Heilige Geest en verandert ons van de ene graad van heerlijkheid naar de andere. Mogen wij trouw zijn, Bijbelse christenen, die zonde belijden en geloof in Hem belijden.

 

Geheugen Vers

 

‘Ik doop jullie met water ter bekering, maar hij die na mij komt, is machtiger dan ik, wiens sandalen ik niet waardig ben om te dragen. Hij zal u dopen met de Heilige Geest en met vuur” (Mattheüs 3:11).

 

Reflectievragen

 

Welke beloften uit de Bijbel zijn voor jou vooral belangrijk? Hoe beïnvloedt de kennis van wat God heeft beloofd te doen de manier waarop u uw leven hier en nu leidt?

 

Ieder van ons denkt waarschijnlijk tot op zekere hoogte dat we het verdienen om gered te worden. Wat kunnen enkele van die redenen zijn?

 

Als u denkt dat u het niet verdient om gered te worden, welke gebeurtenissen in uw leven en welke leringen hebben u dan geholpen dit te begrijpen?

 

Hoe lijkt de doop van Johannes op de christelijke doop? (Ik heb het niet in de overdenking gezegd, maar de doop van Johannes is het model voor de christelijke doop.)

 

Heeft u ooit ‘waar berouw’ ervaren en is dat op de een of andere manier in uw leven niet gebleken? Op welke manieren heeft ware bekering zich in uw leven getoond?

 

Hoe kunnen we praten over de noodzaak van vrucht zonder een wettische kerk te worden? Hoe kunnen we voorkomen dat we denken dat onze ‘vrucht’ ons gunst bij God oplevert?

 

Veel mensen in de kerk hebben geleerd dat het oké is om een ‘vleselijke’ christen te zijn, dat het oké is om in zonde te leven omdat je ooit je hand hebt opgestoken of het ‘zondaarsgebed’ hebt gebeden. Hoe kunnen we dit probleem opnieuw beginnen op te lossen, zonder wettisch en veroordelend te worden?

Zie ook

Jesaja's visioen van Gods glorie
13-03-2024
wijsheid
31-01-2024
Jezus droeg onze zonden
27-03-2024